گشت و گذار

دانلود برنامه و نرم افزار های جدید - بازی - خبر های جدید - عکس - موزیک و فیلم - Save و تینر بازی ها - GMAIL رایگان

گشت و گذار

دانلود برنامه و نرم افزار های جدید - بازی - خبر های جدید - عکس - موزیک و فیلم - Save و تینر بازی ها - GMAIL رایگان

آمار بیکاری متخصصان IT کشور در حال افزایش است

با وجود نیاز شدید کشور به نیروهای تخصصی در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات متاسفانه مشکل عمده‌ در مورد متخصصان این عرصه، اشتغال فارغ‌التحصیلان و افزایش بیکاری متخصصان رایانه و فن‌آوری اطلاعات است. 

حسین طالبی - مدیر فن‌آوری اطلاعات شرکت نفت - با بیان این مطلب و با اشاره به این‌که فن‌آوری اطلاعات مهم‌ترین محور و ابزار توسعه‌ی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در ایران است اظهار کرد: علی‌رغم نیاز شدید کشور به متخصصان IT متاسفانه جذب نیروهای تخصصی و خبره‌ی ایرانی توسط سایر کشورها و از دست رفتن سرمایه‌های با ارزش در این حوزه از مهم‌ترین مواردی است که با آن مواجهیم.

وی با بیان این‌که اشتغال متخصصان فن‌آوری اطلاعات به رویکرد توسعه‌ی فن‌آوری اطلاعات در نظام جمهوری اسلامی‌ ایران بستگی دارد، اظهار کرد: دو رویکرد توسعه‌ی فن‌آوری اطلاعات می‌تواند در ایران وجود داشته باشد؛ رویکرد اول نگاه به IT به عنوان صنعت و پیشران توسعه در کشور و رویکرد دوم نگاه به این فن‌آوری به عنوان ابزار توسعه و توانمندساز سایر بخش‌ها است و در صورتی که رویکرد دوم را اجرا کنیم در این صورت افراد متخصص در حوزه‌ی IT چندان نقش کلیدی ندارند و دستگاه‌های اجرایی با وارد کردن سخت‌افزار و نرم‌افزار به عنوان ابزار از آن‌ها استفاده می‌کنند و در این صورت به نیروهای کاربردی نیاز است.

وی ادامه داد: اگر در این زمینه رویکرد اول حاکم باشد، متخصصان فن‌آوری اطلاعات برای تولید محصولات صنعت IT در داخل کشور به ویژه تولید نرم‌افزار حرف اول را می‌زنند و به متخصصان فن‌آوری اطلاعات نیاز شدیدی خواهد بود.

به گفته‌ی این کارشناس با توجه به مزیت‌های بسیار بالای کشورمان در حوزه‌ی منابع انسانی نظیر دارا بودن نیروهای جوان، باهوش، فرهیخته و ارزان قیمت در مقایسه با سایر کشورها در حوزه‌ی IT و با توجه به مشکلات سیاسی که ما با برخی کشورهای توسعه یافته داریم، بهترین رویکرد برای ایران رویکرد نگاه به فن‌آوری اطلاعات به عنوان صنعت و پیشران توسعه در کشور است.

این مدیر فن‌آوری اطلاعات تصریح کرد: در این حالت متخصصان باید به گونه‌ای باشند که بتوانند به تولید محصولات فن‌آوری اطلاعات و کاربرد آن‌ها در داخل بپردازند و در این حالت نیروی انسانی متخصص زیادی در بخش خصوصی و دولتی مورد نیاز است و مشکل اشتغال این نیروها به میزان بالایی حل خواهد شد.

او یادآور شد: در این شرایط نه تنها مشکل نیروی انسانی حل می‌شود بلکه ایران درآمد بالایی بابت صادرات محصولات IT و جایگزینی محصولات فن‌آوری اطلاعات می‌تواند به دست آورد.

وی با بیان این که برای رسیدن به اهداف مورد نظر در این زمینه باید برنامه‌ریزی خاصی در این زمینه انجام دهیم،‌ اظهار کرد: بازنگری محتوای دروس دانشگاهی IT و ارتقای آن‌ها در سطح استانداردهای بین المللی، افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات و از بین بردن موانع جهت جذب نیروهای متخصص فن‌آوری اطلاعات در دستگاه‌های اجرایی از مواردی است که در این زمینه باید به آن توجه شود.

طالبی حمایت از بخش خصوصی در تولید محصولات فن‌آوری اطلاعات در کشور، برنامه‌ریزی برای توسعه‌ی IT در تمام حوزه‌ها اعم از حوزه‌های فنی،‌ مهندسی و تخصصی و همین طور توسعه فن‌آوری اطلاعات به عنوان پیشران (driver) برای سایر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی را از دیگر موارد مهم و قابل توجه برشمرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد